Thursday, December 4, 2008

Bagel ismet

2 receptkoveto, sikeres proba utan megkockaztattam a felbarna verziot es komolyan jobb mint a simalisztes. Nem gasztoblog, kep nem lesz, de a receptet megosztom, hatha valaki elszanja magat (macerasabbnak tunik mint amennyire az).
500gr liszt (durum kenyerliszt, lehet fele barna)
250gr viz (legyen 2.5dl, ha valakinek az ugy jobb)
1 kk elesztopor v 7 gramm friss (en csak porral csinaltam eddig)
1 ek cukor
1/2 kk so
1/2 ek olaj

Eros, ugyes, igazi haziasszonyok kezzel jol meggyurjak a tesztat, aminek kemenynek kell lennie. Lehet meg pici vizet hozzaadni, de a normal kenyertesztanal altalanos 500-300 liszt-viz arany itt nem mukodik. Geppel is elkeszittetheto a teszta, siman meggyurja (a barnalisztes verziohoz kellett meg kb 2 evokanalnyi viz, a gep nem birt vele maskeppen, de csak ovatosan). Az en gepem masfel ora alatt keszit tesztat, kezzel keszitve is kell kb ennyi, 10-15 perc gyuras (nagyon ki kell dolgozni) es egy jo ora keles. Amikor kesz, akkor en begyujtottam a sutot a legalacsonyabb hofokra es megformaztam a bageleket. A tesztagolyot kette, majd meg 2x kette vettem, ezzel lett 8 golyocskam. A golyokbol hurkat formaztam es a 2 veget osszenyomtam toruszformava (gumiabroncs, uszogumi, fank forma, kinek mi az asszociacio), tepsire tettem es be az akkor mar kikapcsolt, langyos sutobe (nalunk hideg van a lakasban egy kelttesztanak, ha valaki 25 fokra futott terben el, akkor ez elhagyhato) 20 percre. Eztan feltettem egy nagy fazek vizet forrni. Amikor forr (ez kb a 20 perc vegevel esik egybe, ha valakinek sikerul gyorsabban vizet forralnia, akkor ertelemszeruen kezdje a forralast annyival kesobb), beletettem egy evokanalnyi melaszt (dark treacle, ami meg a melasznal is sotetebb kulimasz, de nem tudom a magyar nevet, ennek hijan lehet barnacukrot vagy sima cukrot is tenni, de akkor nem lesz szines), ettol kapnak szep szint a bagelek. Bekapcsoltam a sutot 240 fokra. A pufirakelt bagelt ovatosan a lobogo melaszos vizbe eresztettem kettesevel, fel-fel percig foztem mindket oldalan, aztan szurolapattal kiszedtem, vissza a sutolapra. Amikor mind kesz volt, ment a tepsi a forro sutobe, ami akkor meg nem volt egeszen 240 fokos, de majdnem. 20 perc alatt sultek csudaszepre es isteni finomak. Lehet kosoval, magokkal disziteni, de a melasztol szep barna szine van amugyis. Tomor texturaju, igen izletes peksutemeny. :)

No comments: