Monday, August 9, 2010

Makos cookie

Az ugy volt, h kitakaritottuk a hutoket (meg felszereltunk villanyt a pult fole a sotet reszre, meg feltettuk a gyogyszeres szekrenyt, meg egy plusz akasztos izet meg mast is, szoval mericskeles es furasfaragas ment a nap jo reszeben) es beleszaladtam par mar lejart, de meg eheto elelmiszerbe, amirol ugy veltem kar kidobni, viszont a kovetkezo hutopucolast mar nem erne meg elve (illetve mas eletformak jelentkeznenek pluszban), mi nem pucolunk OLYAN gyakran hutot...
Igy lett egy makos keksz, amibe kerult meg mas is es annyira jol sikerult, h leirom, el ne feledjem.

200 g beszaradt golden syrup (ez ugyan nem a hutoben volt, de 2 eve lejart, bar ettol nem ijedtem meg, az inverz kukoricaszirupban nincs, ami megromoljon) mikroban folyositva es felmelegitve (az eredeti recept cukrot irt, fele feher, fele barnat, sztem kb barmi edessel mukodik, es mivel a szirup folyos, kevesebb folyadekot tettem)
150g vaj (ez friss volt ;) ), amit fel kellett volna melegiteni, en csak beledaraboltam a meleg szirupba es jol elkevertem
1 tojas ment a mar nem forro vajas szirupba
1 kk vaniliaaroma (csak mert volt itthon)
1 kk citromolaj (mert lusta voltam reszelgetni es ezzel el is fogyott ez is)
1 citrom leve (Nigellasan az ujjaim kozott atszurve, de csak mert nem talaltam a citromfacsarot, en eszkozhasznalo foemlosnek tartom magam ;) )
A recept irt meg 1 narancs levet, de az csak uveges kiszerelesben volt es meg akartam varni, mennyire lesz hig a massza, hat elegge az lett, tehat narancs mar nem kerult bele. Ezek a nedves hozzavalok.

A szaraz reszhez kimertem
250g lisztet (fele feher sima buzaliszt, a 00 tipusu, a masik fele pedig extrafinomra orolt teljeskiorlesu, un barna sutemenyliszt, innen rendeltem nagyon finom, extra liszteket nemregen) osszekevertem
1 tk szodabikarbonaval
100g zabpelyellyel (aminek a jo fele gerslipehely volt, szinten a "hasznaljuk el mielott kimaszik a kamrabol" tipusbol es meg adnom is kellett hozza a vegen, szal volt az 120-150g is sztem)
3-4 ek daralt makkal (az eredeti recept egesz makot irt, de azt en a gyerekkel tuti meg nem etetem, meg egyebkent is, az volt itthon, pontosabban innen indult az egesz, a harmadnyi zacsko tobbhonapos -bar hutoben tarolt- daralt maknak akartam eletcelt keresni)
50g fenyomag es 50g aszalt afonya kerult meg bele (lasd mint mak), a mennyisegek hozzavetolegesek, fel/harmad zacskokrol van szo. Az eredeti recept csokilencset is irt, de azt nem talaltam, meg eleg is volt a hozzavalo.

Nedvest es szarazat jol osszekevertem, csak ugy kanallal, nem kell h sima legyen nagyon.

Bekapcsoltam a sutot 160 fokra legkeveressel (en ezt soha nem az osszekeveres elott vegzem, annyira gyorsan melegszik a suto, kiveve ha a 275 fok kell, bar annak se kell sok), kanallal kimertem dionyi darabokat, vizes kezzel gomboket formaltam, ment szilikonos sutolapra, villaval ellapogattam es mehetett sulni. Az elso adagot 10 perc utan vettem ki, minden recept azon sirankozott, nehogy megegessuk, eleg ha a szele kezd barnulni, meg utana meg kemenyedik, hat b0110x, mert nem, siman kicsit nyers maradt. A masodik tepsi kapott 13 percet, szepen meg is barnult mindenhol, ropogos lett es isteni. Mondjuk az elso adag meg melegen ott helyben elfogyott, a celkozonseg nem panaszkodott, de azert legkozelebb adok neki 13 percet indulasbol.

Leirni haromszor annyi ido mint elkesziteni, sules kozben meg elpakoltam a vacsora romjait.

1 comment:

lucillaposta said...

Megnéztem ezt a lisztes linket, hát a sárga irigység esz, amiért itt nincs ilyen bolt, bár talán jobb is, így is vagyonokat hagyok ott minden helyen, ahol liszteket árulnak :-)
Jól hangzik ez a mákos recept, valószínűleg én is bepróbálkozom vele.